چگونه کفش‌ها را با ماشین ‌لباسشویی بشوییم؟

افرادی که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند، توجه خاصی هم به تمیز بودن کفش‌‌های خود دارند. تمیزی کفش‌ها تأثیر زیادی بر آراستگی ظاهر افراد می‌گذارد. البته تمیز کردن کفش‌ها کار ساده‌ای نیست و وقت زیادی می‌گیرد، مخصوصا اگر رنگ‌ کفش‌ سفید و جنس آن از پارچه باشد. اما نگران نباشید زیرا تمیز کردن کفش‌ها را می‌توانید به ماشین لباسشویی بسپارید. در ادامه مطالب، با نکات لازم و ترفندهای شستشو کفش‌ها با ماشین لباسشویی آشنا می شویم.

چه نوع کفشی را با ماشین لباسشویی بشوییم؟

چه نوع کفش‌هایی را می‌توان با لباسشویی شست؟

امروزه اغلب ماشین های لباسشویی‌ امکان شستشوی کفش را دارند. البته برای جلوگیری از آسیب دیدن کفش‌ها، ابتدا بررسی کنید که آیا می توانید آنها را با لباسشویی تمیز کنید. کفش‌هایی از جنس چرم، نوبوک، جیر و وینیل را به هیچ وجه نباید با ماشین لباسشویی بشویید. بهتر است کفش‌های این چنینی را با دست و مواد شوینده پاک کنید یا تمیز کردن آنها را به خشک شویی بسپارید. زیرا آب و دمای بالا باعث آسیب دیدگی شدید این کفش ها می شود.

معمولاً کفش‌های ورزشی و کتانی از جنس نایلون، پنبه، پلی استر و کتان را می‌توان با ماشین لباسشویی شست. از برنامه Cotton برای شستشو کفش‌های کتانی و پنبه‌ ای و از برنامه Synthetic برای شستشو کفش‌های پلی استر و الیاف مصنوعی می‌توانید استفاده کنید. البته برای اطمینان از این موضوع، هنگام خرید کفش از فروشنده سؤال کنید یا برچسب داخل کفش یا روی جعبه آن را چک کنید.

اگر برچسب داخل کفش پاک شده بود یا جعبه کفش در دسترس نبود، به وب‌سایت مربوط به برند کفش سر بزنید. بیشتر تولیدکنندگان لباس و کفش، اطلاعات مربوط به جنس و نحوه شستشوی محصولات خود را روی برچسب‌های داخل محصول توسط علائم و نشان‌های مخصوص درج می‌کنند.

 برای مثال، روی برچسب تمام کفش‌های رانینگ و پیاده‌روی برند اسکچرز ذکر می کنند که تمامی این کفش‌ها (غیر از آنهایی که رویه یا قسمت‌هایی از جنس چرم دارند)، قابل شستشو در ماشین لباسشویی می باشند. در برخی دیگر از کفش‌ها، صراحتاً می نویسند “Do not machine wash” به این معنی که این کفش با ماشین لباسشویی تمیز نشود. همچنین روی این برچسب‌ها، دمای مناسب شستشو هم قرار دارد که معمولاً دمای 30 درجه می باشد.

آماده سازی کفش ها برای شستشو در ماشین لباسشویی

آماده سازی کفش ها برای شستشو در ماشین لباسشویی

اگر مطمئن هستید که شستشو کفش‌ مورد نظرتان با ماشین لباسشویی بلامانع می باشد، مرحله بعد آماده سازی کفش برای گذاشتن داخل ماشین لباسشویی می باشد. اصولاً ماشین‌های لباسشویی برای حذف لکه ها و شستشو سطوح نرم لباس ها طراحی می شوند، بنابراین اگر گل و لای و کثیفی زیادی به کفش باقی بماند، باید ابتدا آن را پاک کنید. برای این کار، از مسواک کهنه یا برس‌های کفش استفاده کنید. برای کف کفش هم می‌توانید چند بار کف کفش‌ها را به هم بکوبید تا گل‌ باقی‌مانده در شیارهای آن جدا شود.
سپس، کفی و بندها را از کفش جدا کنید. کفی کفش‌ها را بهتر است با دست بشوید تا فرم خود را از دست ندهند. برای حذف بوی بد کفش ها و لکه های تیره روی آن ها، یک روز قبل از شستشو کمی جوش شیرین داخل کفش و روی لکه‌ها بریزید. جوش شیرین برای حذف بو و پاک کردن لکه‌ها بسیار مؤثر می باشد. البته قبل از اینکه کفش‌ها در ماشین لباسشویی بگذارید، آنها را آبکشی کنید.

نحوه قرار دادن کفش در ماشین لباس شویی

نحوه صحیح قراردادن کفش در ماشین لباس شویی

در مرحله بعدی، کفش ها را درون ماشین لباسشویی قرار دهید. کفش‌ها را همراه با بند های آن داخل کیسه قرار دهید. برای این کار، بهتر است از کیسه‌های مخصوص این‌کار استفاده کنید. این کیسه‌ها معمولاً به‌صورت توری و زیپ دار هستند. اگر کیسه مخصوص ندارید، می‌توانید از کیسه نازک پارچه‌ای یا کیسه زیپ‌دار برنج استفاده کنید. حتماً کیسه را با نخ یا بند نایلونی محکم ببندید که هنگام شستشو، کفش‌ها از آن خارج نشوند و ضربه اضافه به بدنه‌ دیگ لبایشویی وارد نشود.

برای جلوگیری از سر و صدای اضافه، می‌توانید کفش‌ها را با چند تکه حوله قدیمی یا مخصوص نظافت درون محفظه قرار دهید. در نظر داشته باشید که قرار است حوله‌ها را با کفش بشویید، بنابراین از حوله‌های ظریف و سفید رنگ استفاده نکنید.

تنظیمات ماشین لباسشویی برای شستشو

تنظیمات ماشین لباسشویی برای شستشو کفش

در لباسشویی های مدرن و پیشرفته، تنظیمات متعددی شامل تنظیمات از پیش تعیین‌شده و تنظیمات دستی وجود دارد. شما این امکان را دارید که روی برنامه‌های پیش‌فرض تغییراتی را اعمال کنید؛ برای مثال، کم و زیاد کردن تعداد دور چرخش محفظه (گزینه Spin change) در مرحله خشک‌کردن یا درجه حرارت آب (گزینه Temp change) را می‌توانید تغییر دهید.

دقت داشته باشید که برای شستشو کفش ها، درجه حرارت مناسب آب 30 درجه می باشد. آب داغ به کفش آسیب می‌زند و باعث از بین رفتن چسب بین لایه‌ ها یا ترک خوردگی و تغییر حالت کفش می‌شود. سرعت خشک کن را روی سرعت ملایم تنظیم کنید؛ سرعت زیاد، تعادل دستگاه را به‌هم می‌زند. شوینده‌ای که برای شستشوی کفش انتخاب می‌کنید بهتر است مایع باشد؛ صابون و پودر لباسشویی برای این‌کار توصیه نمی‌شود، چون روی کفش ایجاد لک و سفیدک می‌کند. برای شستشو کفش ها نیازی به استفاده از نرم‌کننده نیست. در آخر، یک بار دیگر دستگاه را روی حالت آب‌کشی با زمان کم بگذارید (گزینه Rinse+) تا باقیمانده مواد شوینده هم پاک شود.

چگونه کفش را خشک کنیم؟

چگونه کفش‌های شسته‌شده را خشک کنیم؟

پس از اینکه برنامه شستشو پایان یافت و لباسشویی خاموش شد، کفش‌ها را از کیسه خارج کنید. کفش‌ها را به‌مدت ۲۴ ساعت در فضای باز قرار دهید تا خشک شوند. اگر هوا سرد است، می‌توانید کفش‌ها را در فاصله مناسب جلوی هر وسیله گرمایشی قرار دهید. برای سرعت‌بخشیدن به مرحله خشک‌شدن و همچنین حفظ فرم کفش‌ها، روزنامه یا پارچه تمیز مچاله‌شده‌ای را درون آنها قرار دهید تا رطوبت کفش‌ها را به خود جذب کند.

تحت هیچ شرایطی کفش‌های دست‌دوز، چرم، جیر، نوبوک، وینیل و سایر کفش های مشابه را توسط ماشین لباسشویی تمیز نکنید. روند شستشوی کفش‌ها، برای همه کفش هایی که قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را دارند تقریبا یکسان است. با در نظر گرفتن نکات بالا، با اغلب ماشین‌های لباسشویی پیشرفته می‌توانید کفش‌هایتان را بشویید. تاجای ممکن اجازه دهید کفش‌ها در فضای باز یا مقابل نور خورشید خشک شوند. از این پس، امکان پوشیدن کفش‌های بسیار تمیز، بدون این‌که وقت زیادی از شما بگیرد را خواهید داشت.

توجه داشته باشید که پس از شستشوی کفش در ماشین لباسشویی، برای اطمینان از تمیز بودن مخزن جهت استفاده بعدی، با استفاده از برنامه Tub Clean مخزن را تمیز کنید.

نتیجه گیری و جمع و بندی

با توجه به مواردی که بررسی شد، شما می‌توانید کفش‌های خود را به سادگی هرچه تمام‌تر شستشو دهید. فقط همواره در نظر داشته باشید که نحوه‌ی شستشو برای هر کفش با کفش دیگری فرق دارد و نباید از یک روش برای تمام کفش‌ها استفاده کرد. بلکه باید با توجه به نوع، رنگ، جنس و حتی میزان کثیفی کفش، از روش‌های مختلفی استفاده کرد. در صورتی که می‌خواهید کفش خود را با ماشین لباسشویی شستشو دهید حتما مطابق نکاتی که ذکر کردیم این کار را انجام دهید تا کفش شما به بهترین شکل ممکن تمیز شود و آسیب نبیند.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.