تاثیر نور بر کیفیت تماشای تلویزیون

آیا دقت کرده‌اید که متخصصان بینایی و طراحان تلویزیون همواره می‌گویند میزان نور مطلوب تلویزیون در ساعات مختلف شبانه‌روز باید متفاوت باشد؟ مطمئنا میزان نور مناسب برای تماشای تلویزیون در طول روز یا زمانی که محیط اتاق روشن و پرنور است، در مقایسه با زمانیکه هوا تاریک شده و محیط اتاق تاریک است؛ متفاوت می‌باشد.

این مساله را در ذهن خود تصور کنید و در نظر بگیرید. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که هنگام تماشای تلویزیون، نوری مزاحم روی صفحه تلویزیون بیفتد و لذت تماشای تلویزیون را از بین ببرد؟ مطمئنا همه‌ی افراد چنین تجربه‌ی تلخ و آزاردهنده‌ای را داشته‌اند. نورپردازی اتاق و محیط اطراف تلویزیون، از اهمیت زیادی برخوردار است که اگر به آن توجه شود می‌تواند تاثیرات باورنکردنی روی کیفیت نمایش تصاویر بگذارد.

میزان روشنایی محیط و نور نمایشگر تلویزیون، فاکتورهای تاثیرگذاری برای تماشای تلویزیون هستند که اگر درست استفاده شوند، لذت تماشای تلویزیون را دو چندان می‌کند. ممکن است تصور کنید این مساله فقط بر جنبه‌های سلامت چشم و بینایی تمرکز داشه باشد؛ اما این تمام موضوع صحبت‌های مد نظر ما نیست. علاوه بر بحث سلامتی، مساله‌ی تماشای لذت‌بخش تلویزیون موضوعی است که قرار است به آن بپردازیم.

در ادامه‌ی این محتوا قصد داریم تا راهکارهایی به شما ارائه دهیم که بتوانید این دو فاکتور را به بهینه‌ترین شکل ممکن استفاده کنید. به این شکل شما می‌توانید تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش از تماشای برنامه‌های تلویزیونی برای خود و عزیزانتان خلق نمایید.

تاثیر نور محیط بر کیفیت تماشای نمایشگر خانگی

نور محیط اتاق و تاثیرات آن بر تماشای تلویزیون

نور محیط اتاق تاثیر چشم گیری در میزان راحتی شما در تماشای تلویزیون دارد. اگر نور محیط بیش از حد باشد منجر به کاهش دقت دید شما می‌شود. برای اینکه درک این مساله شفاف‌تر شود، تصور کنید که در حال تماشای یک فیلم سینمایی هستید که تصاویر تیره و تاریک زیادی دارد. اگر نور محیط بیش از اندازه باشد، کیفیت تماشای تصاویر به میزان ۶۶ درصد کاهش می‌یابد. پس مساله متناسب بودن نور محیط اتاق، یک فاکتور مهم و اساسی در میزان تشخیص تصاویر و کیفیت آن‌ها به حساب می‌آید. حال در ادامه به معرفی انواع نور محیطی و مشکلاتی که می‌توانند ایجاد کنند می‌پردازیم.

نورهای محیط اتاق در دو دسته قرار می‌گیرند:

انواع و اقسام چراغ‌های روشنایی

انواع و اقسام چراغ‌های روشنایی و لوسترهای اتاق و سایر اتاق‌های مجاور

نورهایی نظیر انواع چراغ‌های روشنایی سقفی، دیواری، ریسهLED، آباژورها و چراغ‌های رومیزی همگی جزء این دسته می‌باشند که می‌توانند تاثیرات مخربی بر کیفیت تماشای فیلم و سریال مورد علاقه‌ی شما ایجاد کنند. یکی از آزاردهنده‌‌ترین مواردی که به وجود می‌آید، انعکاس نور این چراغ‌ها در پنل صفحه نمایش تلویزیون می‌باشد. علت رخ دادن این مشکل، در نحوه‌ی نصب غلط و چیدمان نامناسب لوازم روشنایی منزل و یا محل قرارگیری نامناسب تلویزیون می‌باشد. اما گاهی اوقات به دلیل محدودیت فضای اتاق و منزل، امکان تغییر محل تلویزیون و جابه‌جایی آن وجود ندارد. حتی ممکن است تلویزیون از نوعی باشد که بر روی دیوار نصب شده‌است و نمی‌توان آن را به راحتی جابه‌جا کرد. پس باید به دنبال تغییرات دیگری باشید. بهترین و ساده‌ترین کار استفاده از چراغ‌های کمتر است. بسیاری از اوقات به دلیل تجمع نور چراغ‌های بسیار زیاد، تماشای تلویزیون دشوار می‌شود.

توصیه می‌شود نورهای سفیدرنگ و منابع نوری که جابه‌جایی آن مشکل است و یا نور زیادی را روی پنل تلویزیون می‌اندازند؛ خاموش کنید. سعی کنید که در اتاقی که تلویزیون در آن قرار گرفته است، تا جای امکان نور گرم را جایگزین نور سفیدرنگ کنید. این نورها شدت انعکاس کمتری داشته و برای استفاده در اتاق‌هایی که تلویزیون در آن قرار دارد؛ مناسب است. البته لازم به ذکر است که گاهی اوقات با اندکی جابه‌جایی ساده می‌توانید مشکل انعکاس نور را برطرف نمایید. به طور کلی سعی کنید نورهای قابل حمل را به نحوی قرار دهید که نور آن‌ها به صورت مستقیم به صفحه نمایش نرسد. به طور مثال، آباژورها را به جای آنکه روبه‌روی تلویزیون قرار دهید، در دو طرف تلویزیون قرار دهید.

نور محیط بیرون خانه

نوری که از محیط بیرون خانه و از طریق پنجره وارد می‌شود

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین فاکتورهای منازل، برخورداری از پنجره‌های متنوع برای هر اتاق و بهره‌مندی از نور آفتاب در طول روز است. اما این مساله می‌تواند برای تماشای تلویزیون مشکل‌ساز شود. هنگامی که شما بخواهید در طول ساعات روز از تلویزیون استفاده کنید، نور خورشید در زوایای مختلف می‌تواند به پنل نمایشگر بتابد و در کیفیت تماشای برنامه‌های تلویزیونی خلل ایجاد نماید. این موضوع حتی در شب هم می‌تواند ادامه ‌داشته و انعکاس نورهای مختلفی مثل نور چراغ ماشین‌ها و منازل اطراف، آزاردهنده باشند.

استفاده از انواع پرده و کرکره بهترین و موثرترین  وسیله برای رفع مشکلات ناشی از ورود نور از طریق پنجره‌ها می‌باشد. سعی کنید از پرده‌ها و کرکره‌هایی که رنگ‌های تیره‌ای دارند استفاده کنید زیرا عملکرد بهتری داشته و به خوبی از ورود نور به داخل اتاق جلوگیری می‌کنند.

نور صفحه نمایش و تاثیرات آن بر تماشای تلویزیون

همانطور که قبلا گفته شد میزان نور مورد نیاز برای تماشای برنامه‌‎های تلویزیونی، که از صفحه نمایش تلویزیون ساطع می‌شود، باید در ساعات مختلف روز متفاوت باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر میزان روشنایی، استفاده‌ی درست از قابلیت‌ها و تنظیمات نمایشگر تلویزیون نیز از اهمیت ویژه‌ای برای بالا بردن کیفیت و خلق تجربه‌ای لذت‌بخش از تماشای تلویزیون برخوردار است. بهترین تنظیمات برای کیفیت بالاتر تصاویر تلویزیون زمانی حاصل می‌شود که شما با توجه به میزان نور محیط اتاق، نوع برنامه‌ی تلویزیونی و حتی علاقه و ترجیحات خود، میزان نور، شدت رنگ، کنتراست و سایر قابلیت‌های تلویزیون را تغییر دهید.

تاثیر روشنایی صفحه‌ی نمایشگر خانگی

اثرات منفی نور نمایشگرها

اگر شما عادت به تماشای تلویزیون در تاریکی دارید، بهتر است بدانید که این کار یکی از آسیب‌زننده‌ترین مواردی است که منجر به ضعف دائمی چشم‌ها حتی در سنین پایین می‌شود. به احتمال بسیار بالا سردرد، خشکی چشم و مشکلات بی‌خوابی را نیز تجربه کرده‌اید. طیف نوری سفید و آبی در نمایشگرهای مختلف به دلیل ماهیتی که دارند، منجر به ایجاد انواع و اقسام سردردها و بیماری‌های چشمی می‌شود. در طیف نورها، نور آبی کوتاه‌ترین طول موج و بیشترین میزان انرژی را دارد. به همین علت، می‌تواند منجر به خستگی، ضعف چشم و سردرد ‌شوند.

یکی از مشکلاتی که از طریق طیف نوری سفید و آبی برای افراد به وجود می‌آید، کاهش سطح ترشح هورمون ملاتونین است. هورمون ملاتونین که به هورمون خواب نیز معروف است، به داشتن خوابی با کیفیت کمک می‌کند. کسانی که مشکلات بی‌خوابی، رخوت و خستگی در طول روز داشته و سردرد را تجربه می‌کنند، کسانی هستند که شب‌ها تا دیر وقت به تماشای تلویزیون و یا سایر نمایشگرها مانند کامپیوتر و موبایل پرداخته‌اند.

بنابراین توصیه ‌می‌شود که اگر از تلویزیون استفاده‌‌ی زیادی دارید، یا عادت دارید در تاریکی به تماشای آن بپردازید، بهتر است تنظیمات تلویزیون را طوری تغییر دهید که رنگ‌های گرم‌تری را انتشار دهد. برای نور محیط هم پیشنهاد می‌کنیم که از منابع نور گرم استفاده کنید. تاریک بودن محیط، اثر مخربی که نور طیف آبی به چشم وارد می‌کند را تشدید کرده و از عوارض زودهنگام آن؛ خشکی، سوزش و آبریزش چشم می‌باشد. اگر علاقمند هستید که برنامه‌های دلخواه خود را در فضایی تاریک تماشا کنید، پیشنهاد می‌شود که حداقل از منابع نور ملایمی چون ریسه‎های LED و یا آباژورهای کوچکی که نور گرم دارند در محیط اطرافتان استفاده نمایید.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با توجه به کلیه مطالبی که ارائه شد، می‌توان گفت که نقش نور محیط و نمایشگر تلویزیون اصلی‌ترین پارامتری است که برای خلق تجربه‌ی لذت‌بخش تلویزیون ضروری است. شما همیشه باید به این مساله دقت کنید که اگر نور محیط و یا نمایشگر بیش از حد زیاد یا کم باشد می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به سلامتی وارد نماید. متعادل‌بودن میزان نور تلویزیون و محیط اطراف آن شرطی اساسی برای خلق لحظاتی خوش در کنار خانواده و عزیزانتان حین تماشای برنامه‌ی مورد علاقه‌ی ‌شما می‌باشد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.