مزایای تلویزیون با رزولوشن 4K چیست؟

مطمئنا تا به حال بارها نام تلویزیون با رزولوشن 4K را شنیده‌اید. این روزها بازار دنیای دیجیتال مخصوصا صنعت تلویزیون و نمایشگرهای خانگی، از آن تلویزیون‌ هایی است که رزولوشن 4K دارند. سوالی که مطرح می‌شود این است که این تلویزیون ها چه قابلیتی نسبت به سایر تلویزیون های موجود در بازار دارند که آن‌ها را این چنین خاص و یگانه کرده‌است؟ پاسخ به این سوال تنها یک عبارت است: پاسخگویی مناسب به نیازها و انتظارات افراد مختلف. امروزه بیش از گذشته به نیازسنجی افراد پرداخته می‌شود. تمام برندها و کمپانی‌ها آگاه هستند که امروزه فقط کیفیت و زیبایی حرف اول را نمی‌زند؛ بلکه شرط اساسی در موفقیت یک کسب و کار شناخت دقیق نیازها و انتظارات مشتری و برآورده کردن آن به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن است. به همین دلیل، دغدغه‌ی امروزی تمام شرکت‌ها نیازسنجی کامل افراد در سنین مختلف است. برای تلویزیون ها به طور مثال، اکثر افراد از تلویزیون برای تماشای فیلم و سریال و اخبار و دنبال کردن رویداد‌های خاص ورزشی و … استفاده می‌کنند. این درحالی است که نسل جوان علاوه بر این موارد، به دنبال تلویزیونی هستند که بتوان با آن بازی‌های ویدئویی و گیم‌های روز دنیا را به راحتی با اجرا کرد. دیگر کاربرد تلویزیون برای جوانان خصوصا نسل Z صرفا تماشای فیلم و سریال و سایر محتوای تلویزیونی نیست؛ بلکه فراتر از تمام این موارد است. در این محتوا قصد داریم تا به صورت کامل به معرفی تلویزیون های سری 4K بپردازیم و عملکرد تکنولوژی آن را به صورت کامل بررسی کنیم. اگر قصد خرید یکی از این شاهکارهای دنیای دیجیتال را دارید و می‌‎خواهید با ویژگی و نحوه‌ی عملکرد آن آشنا شوید، تا انتهای این محتوا همراه دوو باشید.

لذت بازی در تلویزیون‌های قدرتمند با رزولوشن 4K

رزولوشن 4K چیست؟

همانطور که قبلا گفتیم، رزولوشن 4K در حقیقت نرخ نمایش تصاویر با کیفیتی است که این کیفیت، حاصل تراکم پیکسل‌های نمایشگر تلویزیون می‌باشد. اما این تراکم پیکسل ‌ها چقدر می‌باشد؟ رزولوشن 4K اصطلاحی است که برای نمایشگرهای UHD استفاده می شود که می توانند تصاویری با وضوح بین 3840 در 2160 پیکسل تا 4096 در 3112 پیکسل را نمایش دهند. برای تشخیص تفاوت کیفیت این سری از نمایشگرها با تکنولوژی‌های قبل از آن، به موارد زیر توجه داشته باشید:

تلویوزیون‌ های HD

سری HD به نمایشگرهایی گفته می شود که قادر به نمایش تصاویر با وضوح حداقل 1280 در 720 پیکسل هستند.

تلویزیون های Full HD

سری نمایشگرهای Full HD یا اختصارا FHD، به نمایشگرهایی اطلاق می شود که قادر به نمایش تصاویر با وضوح حداقل 1920 در 1080 پیکسل هستند.

لذت تماشای فوتبال با تلویزیون‌های 4K دوو

تلویزیون های Ultra HD

تلویزیون های سری Ultra HD یا اختصارا UHD، به آن دسته از تلویزیون ها اشاره دارد که قادر به نمایش تصاویر با وضوح حداقل 3840 در 2160 پیکسل هستند. این تعداد پیکسل، 4 برابر تعداد کل پیکسل های موجود در تلویزیون های سری Full HD است.

تلویزیون های سری 4K

این نسل از تلویزیون ها و نمایشگرهای خانگی تا حدی شبیه نسل قبل از خود بوده منتها قابلیت افزایش کیفیت و پردازش بالاتر تصاویر را دارد. در حقیقت، لفظ 4K اصطلاحی است برای نمایشگرهای Ultra HD استفاده می‌شود که می‌توانند تصاویری با وضوح حداقل 3840 در 2160 پیکسل تا 4096 در 3112 را نمایش دهد. بنابراین می‌توان چنین ادعایی داشت که تلویزیون های سری 4K، نسل جدیدتر، قدرتمندتر و ارتقا یافته‌ی نسل قبلی خود یعنی Ultra HD ها به حساب می‌آیند.

با توجه به مواردی که گفته‌شد تفاوت بین این چند سری تلویزیون کاملا مشخص بوده و واضح است که سری تلویزیون های 4K برتری قابل توجهی نسبت به نسل‌‌های قبلی دارد. خلق تصاویری بی‌نظیر و باکیفیت شاهکاری است که تلویزوین‌های 4K به ارمغان آورده‌اند.

نهایت کیفیت با تلویزیون‌های 4K دوو

مزایای رزولوشن 4K چیست؟

اگر تا به حال سیر تحول تلویزیون ها را بررسی کرده باشید مطمئنا به تفاوت شگفت انگیز کیفیت پخش تصاویر در سری تلویزیون های HD و Full HD با سری تلویزیون های Ultra HD و یا 4K پی برده‌اید. بدون شک یکی از برترین برگ برنده‌های این سری از تلویزیون، کیفیت فوق‌العاده‌ی آن است. مهم نیست محتوایی که روی این تلویزیون ها به نمایش در می‌آیند چقدر قدیمی باشند. سری 4K توانایی بهبود کیفیت تصاویر را دارد و می‌تواند به بهترین شکل فیلم و سریال مورد علاقه‌ی شما را به نمایش در آورد. دلیل افزایش کیفیت این است که تلویزیون با رزولوشن 4K، این توانایی را دارد تا تصاویر را در بازه کیفیتی بالایی حفظ کنند.

از سایر مزایای این تلویزیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

با نهایت کیفیت به تماشای فیلم و سریال مورد علاقه‌ی خود بپردازید

افزایش Sharpness تصاویر

با افزایش تعداد پیکسل‌های تلویزیون های Ultra HD از 3840 در 2160 پیکسل به 4096 در 3112 پیکسل، شاخص Sharpness در تلویزیون های 4K بسیار بیشتر از قبل شده است. حال ممکن است با خود بپرسید که شاخص Sharpness چیست؟ این شاخص در حقیقت کنترل وضوح و شفافیت تصاویر را مخصوصا در حاشیه و اطراف تصاویر مختلف را بر عهده دارد. هرچه میزان Sharpness بیشتر باشد، تصاویر مشخص تر و تمام پستی و بلندی و اوجاج تصاویر مشخص تر و برجسته تر خواهد بود. بنابراین شما می‌توانید تصاویر را زنده‌تر و شفاف‌تر و راحت‌تر و با جزئیات بیشتری نسبت به قبل تماشا کنید.

بنابراین یکی از مهم‌ترین پارامترهای تلویزیون های قدرتمند و با رزولوشن 4K، در میزان Sharpness بالای تصاویر آن است. یکی از شعارهای تلویزیون رزولوشن 4K، افزایش 4 برابری وضوح تصاویر است.

دقت رنگ بالاتر تصاویر

بدون شک هرچه رنگ تصاویر واقعی‌تر و زنده‌تر باشد، تماشای محتوای تلویزوین با لذت بخش‌تر خواهد بود. با تراکم پیکسلی بیشتر، بهبود رنگ تصاویر کاملا مشهود خواهد بود. در حقیقت تفاوت رنگ و شفافیت تصاویر در سری تلویزیون با رزولوشن 4K به قدری بیشتر از نسل‌های قبلی است که به محض تماشای محتوای مد نظرتان در تلویزیون های 4K متوجه تفاوت چشمگیری در نحوه نمایش رنگ‌ها می‌شوید. این موضوع باعث می‌شود که بخواهید به عقب برگردید و برخی از فیلم‌ و سریال‌های مورد علاقه‌ی خود را دوباره تماشا کنید و از تماشای با کیفیت آن لذت بیشتری ببرید.

با تلویزیون‌ با رزولوشن 4K وارد میدان نبرد شوید!

مناسب برای اهداف گیمینگ

امروزه دیگر کسی را نمی‎توان پیدا کرد که تابه حال تجره‌ای از بازی کامپیوتری و ویدویی نداشته باشد. با پیشرفت روزافزون صنعت بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی، کیفیت بازی‌ها هر روز بیشتر و جذاب‌تر می‌شود. بنابراین این امر که بتوان بازی را در یک نمایشگر بزرگی که توانایی پردازش سریع تصاویر سنگین و با کیفیت بازی را داشته باشد، یک الزام است. تلویزیونی که رزولوشن 4K دارد می‌تواند به راحتی بازی‌های سنگین را باکیفیت خوبی به مخاطبین خود ارائه دهد. به دلیل تکنولوژی‌های پردازش سریع تصاویر و نرخ تازه سازی تصویر بالایی که در تلویزیون های 4K بکار می‌رود، خلق تجربه‌ای لذت بخش از بازی‌های ویدئویی از جمله نتایج جذابی است که تلویزیون های 4K با خود به ارمغان می‌آورند.

تجربه‌ی کاربری بهتر برای همه افراد خانواده

نه تنها طرفداران بازی‌های ویدئویی، بلکه تمام کسانی که عاشق تماشای فیلم و سریال، اخبار، مستند، برنامه‌های آموزشی و هر نوع محتوای صوتی تصویری هستند، با تلویزیون رزولوشن 4K، می‌توانند تجربه‌ای دلچسب‌تر و هیجان انگیزتری از همیشه داشته باشند. تمام افراد خانواده با هر نیاز و انتظاراتی می‌توانند بهترین و متفاوت‌ترین تجربه از تماشای تلویزیون را با سری تلویزیون رزولوشن 4K تجربه کنند.

تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی اکشن با سرعت بالا با تلویزیون‌ رزولوشن 4K فوق‌العاده خواهد بود

معایب رزولوشن 4K چیست؟

تلویزیون های رزولوشن 4K علاوه بر مزایای بسیاری که دارند، دارای یکسری معایب هم می‌باشند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قیمت بالا

این امری کاملا طبیعی است که با وجود تکنولوژی و اماکانات بسیار زیادی که تلویزیون های رزولوشن 4K وجود دارد، قیمت آن به مراتب بالاتر از تلویزیون ها و نمایشگر نسل‌های قبلی خود باشد. تفاوت قیمتی از سری Full HD به سری Ultra HD و 4Kنسبتا زیاد است و نمی‌توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد.

ابعاد بزرگ

با اینکه همیشه سایز و ابعاد بزرگ‌تر تلویزیون به عنوان مزیت به حساب می‌آید، اما گاهی اوقات همین مزیت به یک نقطه‌ی منفی تبدیل می‌شود. از آنجایی که تراکم پیکسل‌ها در صفحه نمایشگرهای رزولوشن 4K حدود 8.3 میلیون پیکسل است، طبیعتا سایز صفحه نمایش به طبع آن باید بزرگ‌تر باشد. این مساله برای کسانی که فضای کمی در منزل دارند بیشتر می‌تواند مشکل ساز شود. در اکثر اوقات این افراد باید قید خرید تلویزیون های رزولوشن 4K را بزنند و به سمت خریداری تلویزیون های Full HD بروند.

گیم پلی راحت و روان با تلویزیون‌های Ultra HD دوو

 

آیا خرید تلویزیون با رزولوشن 4K ارزش خرید را دارد؟

اگر تلویزیونی با رزولوشن 4K را خریداری کنید، بلافاصله متوجه بهبودی چشمگیر در رنگ و Sharpness و سایر ویژگی‌های تصویری در محتوایی که در حال تماشای آن هستید، خواهید شد. مخصوصا اگر در حال حاضر یک تلویزیون HD یا Full HD داشته باشید، با خرید تلویزیون 4K، کیفیت تصاویر شما را شگفت زده می‌‎کند. اما از طرفی شما باید نیاز خود و سایر اعضای خانواده را در نظر داشته باشید و متناسب با انتظارات همه‌ی اعضا خریداری نمایید. علاوه بر این به شما پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از خرید تلویزیون، به ابعاد فضایی که می‌خواهید تلویزیون را در آنجا قرار دهید توجه کنید. در آخر شما باید حتما به بوجه‌ی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و متناسب با آن اقدام به خریداری نمایید.

با توجه به تمامی این موارد، این تصمیم شماست که تلویزیون با رزولوشن 4K خریداری نمایید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. به طور مثال، نمایش فیلم و سریال‌های بسیار با کیفیت و یا اجرای بازی‌های سنگین با تلویزیون های قدیمی عملا امکان پذیر نخواهند بود. پس بهتر است که همواره تلاش کنید از تلویزوین‌هایی که تکنولوژی بالاتری دارند استفاده نمایید.

 

بیشتر بخوانید:

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.