تلویزیون LED یا OLED؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟

تلویزیون LED یا OLED؟ زمانی که به قصد خرید تلویزیون به سایت‌های اینترنتی یا فروشگاه‌ها سر می زنید، اولین سوال این است که چه نوع تلویزیونی و با کدام تکنولوژی انتخاب کنم؟ شاید در ابتدا تصور کنیم که تکنولوژی جدیدتر، یعنی تلویزیون بهتر. اگرچه از جهاتی این موضوع درست است اما اگر فقط به این نکته توجه کنیم احتمالا انتخاب خوبی نخواهیم داشت و پول‌مان را دور می ریزیم. همراه ما باشید تا با سری تلویزیون‌های LED و OLED بیشتر آشنا شویم. در نهایت تصمیم‌گیری آسان تر از آنچه که فکرش را بکنید می شود.

آنچه خواهیم خواند:

 
  1. تکنولوژی تلویزیون‌ LED چیست؟
  2. مزایای تلویزیون LED
  3. تلویزیون های LED به کدام دسته از خریداران پیشنهاد می‌شود؟
  4. تکنولوژی تلویزیون‌ OLED چیست؟
  5. مزایای تلویزیون OLED
  6. جدول سایز استاندارد تلویزیون
  7. سری OLED به کدام دسته از خریداران پیشنهاد می‌شود؟
  8. مقایسه تلویزیون های سری LED و OLED
  9. جمع بندی و نتیجه گیری
تکنولوژی تلویزیون LED

تکنولوژی تلویزیون‌ LED چیست؟

هر تلوزیونی با هر مدلی، نور و رنگ خاصی را منتشر میکند. هرچه مدل دستگاه جدیدتر باشد، کیفیت رنگ و نور افزایش می یابد. تفاوت اکثر مدل‌ها دقیقا براساس تفاوت منبع نورشان است.

در تلویزیون‌های سری LCD تمامی نور تصاویر، توسط یک منبع نور پشتی (Backlight) تامین می شود؛ در واقع منبع نور، ردیفی از لامپ‌های فلورسنت می باشند. وجود نور فلورسنت در تلویزیون های LCD باعث مصرف بالای انرژی می شود. گاها هم خریداران با مشکل در کیفیت تصویر روبرو می‌شوند. اما تلویزیون های سری LED با یک تحول بزرگ روی کار آمدند. منبع نور سری LED متفاوت است. در سری LED، به جای لامپ فلورسنت از LED (دیود نور افشان) استفاده می‌شود.

البته تلویزیون‌های LED در دو نوع VA و IPS عرضه می شوند. نوع اول کیفیت بالاتری دارد اما زاویه دید چندان مناسبی ندارد؛ برعکس، IPS ها کیفیت کم‌تری دارند اما از زاویه دید مناسب تری برخوردارند.

 

مزایای تلویزیون LED

تلویزیون های LED سال‌ها است که به بازار عرضه شدند. در حال حاضر این سری محبوبیت بالایی دارد که به علت مزایای بسیار آن ها است. این مزایا عبارتند از:

  • کاهش هزینه ها: تکنولوژی LED مصرف برق کمتری دارد و منجر به کاهش هزینه‌های برق می‌شود.
  • زیبایی در دکوراسیون: هر چقدر لامپ‌های مورد استفاده در تلویزیون کوچک تر شوند صفحه باریک تر می‌شود. صفحه باریک‌ سری LED، زیبایی بیشتری دارند.
  • کیفیت تصویر بیشتر: وضوح و روشنایی بهتر تصویر در سری LED، لذت تماشای تلویزیون را دو چندان می‌کند.
  • قیمت مناسب: این نکته را هم در نظر بگیرید که سری LED، به نسبت نسل پیشرفته تر و جدیدتر OLED، قیمت مناسب تری دارند.
 

تلویزیون های LED به کدام دسته از خریداران پیشنهاد می‌شود؟

  • خریدارانی که محصولی مقرون به صرفه می‌خواهند: تلویزیون‌های LED برای کسانی که می خواهند کیفیت خوبی را با قیمت مناسبی تجربه کنند، انتخاب بهتری هستند.
  • خریدارانی با محیط زندگی کوچک: در صورتی که خانه‌ یا محیط شما خیلی کوچک است، ترجیحا یک تلویزیون LED تهیه کنید. زیرا تلویزیون‌های OLED زیر ۵۵ اینچ تولید نمی شوند.
 
تکنولوژی تلویزیون OLED چیست؟

تکنولوژی تلویزیون‌ OLED چیست؟

سری OLED، با کیفیت ترین تلویزیون های موجود در بازار محسوب می شوند. در این سری برای تولید نور رنگی، خبری از نور فلورسنت و LED نیست. در سری OLED نور رنگی توسط نقاط کوانتومی تولید می‌شود. همین موضوع باعث کیفیت بسیار بالای آن‌ها می شود. دلیل این امر در آن است که هر پیکسل سری OLED به صورت مستقل نور و رنگ تولید می کند. همین موضوع هم کیفیت تصاویر را به نسبت تلویزیون های دیگر افزایش می دهد.

 

مزایای تلویزیون OLED

  • زیبایی بیشتر: سری OLED نسبت به تمام تلویزیون های دیگر باریک تر هستند. ضخامت کمتر باعث زیبایی بیشتر این سری می شود.
  • زیبایی تصاویر: وضوح و کنتراست این نوع از تلویزیون‌ها واقعا حیرت‌انگیز است. شما با سری OLED می توانید تصاویر را بسیار واقعی تر از گذشته مشاهده کنید.
  • وضوح بالاتر رنگ تیره: در تلویزیون OLED برای نمایش رنگ مشکی، پیکسل‌ها خاموش می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود رنگ‌های‌ تیره به‌طرز معجزه آسایی بهتر نمایش داده شوند.

نوبت به پاسخ این سوال می‌رسد که آیا سری OLED معایبی هم دارد؟ این نوع تلویزیون‌ها معایبی ندارند، اما برای تمام خریداران هم مناسب نیستند. برای آن دسته از افرادی که خانه کوچکی دارند این تلویزیون‌ها پیشنهاد نمی‌شوند. سری OLED در سایز کمتر از ۵۵ اینچ تولید نمی‌شوند. برای این که بهتر متوجه شوید که چه سایز تلویزیونی برای شما مناسب تر است به جدول زیر توجه کنید:

جدول سایز استاندارد تلویزیون

حداکثر فاصله (cm) حداقل (cm) اندازه تلویزیون (inch)
۲۴۰ ۱۲۰ ۳۲
۳۰۰ ۱۵۰ ۴۰
۳۶۵ ۱۸۲ ۴۸
۴۱۵ ۲۰۵ ۵۴
۴۵۰ ۲۲۵ ۶۰

اگر دوست دارید بسته به متراژ خانه‌، فروشگاه، رستوران یا مطب ابعاد مناسب تلویزیون را انتخاب کنید، یک نکته را در نظر بگیرید. برای یک فضای ۹ متری، مدل های ۴۲ اینچی گزینه‌ مناسبی می باشند. با همین نسبت می‌توانید برای متراژ های مختلف، ابعاد مناسب تلویزیون را پیدا کنید.

علاوه بر این، سری OLED به تصاویر ثابتی مثل لوگوی شبکه‌های تلویزیونی و مکث در برنامه‌‌ای که پخش می‌شود حساس هستند. اگر مدت زیادی تصویر ثابتی نمایش داده شود این امکان وجود دارد که آن تصویر به صورت کم رنگ برای همیشه روی صفحه نمایش بماند. بنابراین اگر از سری OLED خریداری می کنید یادتان باشد یک تصویر ثابت برای مدت طولانی از این دستگاه پخش نشود. با همه‌ این توضیحات میلیون‌ها نفر در جهان تمایل به خرید سری OLED را دارند چون به از نظرشان به تماشای تصویری با کیفیت تر می ارزد.

 

سری OLED به کدام دسته از خریداران پیشنهاد می‌شود؟

اگر به تماشای فیلم، سریال، فوتبال و دیگر برنامه‌های تلویزیونی علاقه زیادی دارید و کیفیت تصویری که تماشا می‌کنید برای‌ شما اهمیت دارد و فضای نسبتا بزرگی نیز دارید، خرید تلویزیون OLED برای شما مناسب است. البته به یاد داشته باشید که برای خرید این سری باید هزینه بیشتری بپردازید.

 

مقایسه تلویزیون های سری LED و OLED

در این مطلب با هر دو نوع تلویزیون LED و OLED به خوبی آشنا شدیم. اکنون به یک جمع بندی مختصر می پردازیم:

  • تلویزیون‌های LED از سیستم دیود نور افشان به عنوان منبع نور استفاده می‌کنند. منبع نور تلویزیون‌های OLED نقاط کوانتومی است. از آنجا که کیفیت تصویری که از تلویزیون می‌بینیم بیشتر از همه به منبع نور وابسته است، هر دو نوع تلویزیون از کیفیت خوبی برخوردار هستند. اما همان‌طور که گفته شد، کیفیت تصویر OLED بیشتر است.
مقایسه تلویزیون های OLED و LED
  • تلویزیون‌های LED قیمت مناسب‌تری دارند، اما وضوح تصویر آنها در مقایسه با OLED کمتر است. در مقابل تلویزیون‌های OLED وضوح تصویر بیشتری دارند و قیمت‌ آنها نیز گران‌تر است. البته تلویزیون های OLED به تصاویر ثابت حساس هستند و اگر برای مدت طولانی تصویر ثابتی را نمایش دهند ممکن است آسیب ببینند.
 

جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که ارائه شد، می‌توان چنین برداشت کرد که هر تلویزوین ویژگی و قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند به تنهایی نیازهای مخاطبین خود را به خوبی پاسخ دهد. اما این بستگی به خود فرد و نیازهایش دارد که از یک تلویزوین چه می‌خواهد و چه انتظاراتی دارد. نه تنها خود فرد، بلکه نیازهای سایر اعضای خانواده نیز همواره ملاک می‌باشد. بنابراین همواره باید انتخابی داشته باشید که به نیاز همگان پاسخ مناسبی داده شود.

LED تکنولوژی قابل قبول و عملکرد مطلوبی دارد و از قیمت پایین تری هم برخوردار است. اما اگر کیفیت، عملکرد و قدرت برای شما اهمیت بیشتری دارد، تلویزیون‌های OLED ارزش هزینه کردن را دارد.

مرجع اصلی مطلب سایت دوو

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.