بهترین تنظیمات برای کیفیت بالاتر تصاویر تلویزیون

پس از خرید تلویزیون LED یا OLED مد نظرتان، ممکن است متوجه شوید که تلویزیون شما، تصاویر را به بهترین شکل ممکن نمایش نمی دهد. این امری طبیعی است که تنظیمات اولیه تلویزیون، کیفیت مورد نظر شما را نداشته باشد. دلیل اختلاف کیفیت تصاویر در فروشگاه و پس از نصب در منزل، تنها در تنظیمات نمایشی تلویزیون شما و تلویزیون های نمایشگاه است. اگر می خواهید بهترین تصویر را در تلویزیون OLED یا تلویزیون LED خود مشاهده کنید، باید تغییراتی را در نمایش تصاویر ایجاد کنید.
توجه کنید که یکسری از تنظیمات مربوط به تغییر نمایش تصاویر در تلویزیون LED یا OLED، عمومی و در اکثر آن ها مشترک است. در این حین، برخی از تنظیمات ممکن است اندکی با یکدیگر متفاوت باشند. خصوصا در نامگذاری گزینه های تنظیم که معمولا بسته به نوع و مدل تلویزیون ممکن است فرق کنند. در ادامه، به آموزش تنظیمات نمایش تصاویر در تلویزیون های OLED و LED می پردازیم. پیش از شروع، به ذکر توضیحاتی راجع به ماهیت و تفاوت های این دو سری نمایشگر خواهیم پرداخت.

تلویزیون LED

 

تلویزیون LED چیست و چگونه کار می کند؟

کلمه LED متشکل از سه واژه Light Emitting Diode و به معنای دیود نورانی می باشد. تلویزیون های LED از دو بخش پنل LCD و یک نور پس زمینه تشکیل شده اند. پنل LCD شامل پیکسل هایی است که در حقیقت نقاط رنگی کوچکی هستند که سازنده تصاویر تلویزیون اند. این پیکسل ها در صورتی به نمایش در می آیند که نور پس زمینه ای بر آن ها بتابد.

این روزها تقریبا در مراحل ساخت تمام تلویزیون ها، LED به عنوان مرجع نور پس زمینه شناخته می شود. البته ذکر این مورد ضروری است که تمامی تلویزیون های LED، مشابه هم طراحی نمی شوند. در مدل های مختلف تلویزیون LED، تفاوت هایی در تعداد و کیفیت پیکسل های بکار رفته در صفحه نمایش، وجود دارد که در میزان روشنایی و یا عمق سیاهی تصاویر تاثیر گذار است.

 
 
 
 

 

 

تلویزیون OLED

تلویزیون OLED چیست و چگونه کار می کند؟

کلمه OLED، متشکل از چهار واژه Organic Light Emitting Diode و به معنای دیود نورانی طبیعی می باشد. این تکنولوژی به نحوی طراحی شده است که پیکسل ها از طریق یک دیود می توانند نور و رنگ را هنگام مصرف برق، تولید کنند. بنابراین برخلاف تلویزیون LED، نیازی به نور پس زمینه ندارند. از مزایای تلویزیون های OLED این است که می توانند نازک و انعطاف پذیر باشند. اما بزرگترین مزیت این نوع تلویزیون ها این است که هر پیکسل، به صورت مجزا می درخشد.

در حالی که در تلویزیون های LED، پیکسل ها نیازمند منبع نور خارجی هستند. وقتی پیکسل های تلویزیون OLED روشن هستند، می توانید انواع رنگ ها و شدت های مختلف نور را ببینید. این پیکسل ها برای نمایش رنگ مشکی به طور کامل خاموش می شوند. به همین دلیل رنگ های تیره و به خصوص رنگ مشکی، در تلویزیون OLED جلوه بیشتری دارند.

حال به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه می توانیم از تلویزیون به بهترین شیوه ممکن استفاده کنیم و تصاویری با کیفیت داشته باشیم. هر تلویزیون، شامل تنظیمات متعددی در رابطه با روشنایی، حالت های مختلف نمایش تصاویر، نور پس زمینه، وضوح تصاویر و مواردی از این قبیل می باشد. شما برای بهبود کیفیت نمایش برنامه های تلویزیونی دلخواه خود می توانید تغییرات مختلفی را اعمال کنید. 

 

در ادامه مطالب، تنظیماتی که برای دریافت بهترین کیفیت ممکن تصاویر در تلویزیون های OLED و LED نیاز دارید، آموزش داده می شود. فقط این نکته را در نظر بگیرید که نام تنظیمات مختلف در مدل های متفاوت این دو تلویزیون، می تواند با یکدیگر فرق داشته باشد، اما کلیه نکات از لحاظ عملکرد یکسان خواهند بود. در ادامه به بررسی ایجاد تغییرات نمایش تصاویر برای سری تلویزیون های OLED و LED خواهیم پرداخت.

 

حالت نمایش تصویر در سری تلویزیون های LED و OLED

برای شروع، با حالت نمایش مناسب تصاویر شروع کنید. این مورد، بیشترین اثر را بر کیفیت کلی نمایش تصاویر دارند و در سری تلویزیون های LED و OLED، اکثر این تنظیمات مشترک هستند. اگر تا به حال تنظیمات این قسمت را تغییری نداده اید، احتمالا این تنظیمات، بر روی حالت پیش فرض یا Standard قرار دارد. در حالت Standard، نمایش تصاویر تلویزیون در حالت پیش فرض می باشد و تلویزیون، معمولی ترین رنگ های خود را به نمایش می گذارد. در این حالت، دیگر از آن ویژگی‌ هایی که تصاویر در حین خرید در فروشگاه ها توجه مخاطبین را جلب می کند خبری نیست. دلیل تفاوت رنگ و نور تلویزیون شما و تلویزیون های فروشگاه دقیقا همین مورد است.

تغییر تنظیمات نمایش تصاویر در تلویزیون های OLED و LED را چگونه شروع کنیم؟

تنظیمات نمایش تلویزیون

 

اولین تغییری که باید برای نمایش تصاویر در تلویزیون های OLED و LED ایجاد نمایید، این است که باید با توجه به نیازتان حالت نمایش تصاویر را تغییر دهید. مثلا تلویزیون ها در نمایشگاه ها در حالات نمایش تصویر متفاوتی مانند حالت Vivid و Dynamic، قرار دارند. در این حالت ها، تلویزیون بیشترین میزان بازدهی نور و رنگ را برای تصاویر اعمال کرده و تصاویری اغراق آمیز، ارائه می دهد. برای دیدن انواع فیلم و سریال، اخبار و موارد مشابه از حالت Cinema ،Movie یا حتی Filmmaker که بیشترین کاربرد را در بین سایر حالات نمایش تصاویر دارند، می توانید استفاده کنید. در حالت Cinema و Movie تلویزیون از لحاظ Contrast و نور و رنگ، در بهترین حالت ممکن برای تماشای فیلم و سریال تنظیم می شود.

در حالت Filmmaker، تلویزیون درجه تنظیمات نور و رنگ را مطابق با آنچه که از دریچه دوربین فیلم برداری تهیه می شود، تنظیم می کند. زمانی که از تلویزیون برای تماشای مسابقات ورزشی استفاده می کنید بهتر است نمایش تصاویر در حالت Sport بگذارید. این حالت برای نمایش بهتر حرکات سریع طراحی شده و یک حالت ایده آل برای تماشای انواع و اقسام مسابقات ورزشی است. حالت Game که برای علاقمندان بازی های ویدئویی طراحی شده است، دارای سرعت پردازش تصاویر بالایی است. در بازی های ویدئویی، نیاز به پاسخ سریع صفحه نمایش وجود دارد و در این حالت مواردی مانند درون یابی فریم و سایر ویژگی های پردازش ویدیو غیرفعال می شود تا تصاویر سریع تر تولید شوند.

تنظیمات نور تلویزیون

 

تنظیمات نور تلویزیون های OLED و LED و حالت های Backlight و OLED Light

یکی از مهم ترین تنظیمات تلویزیون های OLED و LED، میزان نور خروجی از تلویزیون است. شما باید بسته به محیط زندگی خود و روشنایی طی شبانه روز، نور متناسب با شرایط را برای خود فراهم سازید. با این کار، علاوه بر افزایش کیفیت مطلوب تر تصاویر، به چشمان شما هم فشار کمتری وارد می شود.

در تلویزیون های LED گزینه Backlight و در تلویزیون های OLED گزینه OLED light برای تنظیمات مربوط به نور طراحی شده است. توجه کنید که ممکن است در اسامی تنظیمات مربوط به نور، تفاوت هایی در بین مدل های مختلف وجود داشته باشد. شما باید این تنظیمات را بر اساس نور موجود در محیط و ترجیحات و علاقه خودتان تنظیم کنید. اتاق‌ های روشن، نیاز به نور بیشتری از تلویزیون دارند، در حالی که در محیط های تاریک، نور کمتری برای تلویزیون پیشنهاد می شود.

 

 

 

نکاتی که برای تنظیمات مربوط به Backlight و OLED light باید بدانید:

  • تنظیمات این بخش، شدت نور و روشنایی تلویزیون LED و OLED را کنترل می کند.
  • نور بیش از اندازه، علاوه بر مصرف بی رویه انرژی، منجر به خشکی چشم و سر درد و می شود.
  • اگر نور کمتر از اندازه مورد نیاز باشد، تصاویر با کیفیت خوبی به نمایش در نمی آیند و همچنین در دراز مدت منجر به ضعیف شدن چشم ها می شود.
 

تغییر تنظیمات Contrast تلویزیون

کنترل Contrast میزان روشنایی رنگ ها در تصاویر تلویزیون را تنظیم می کند. با این حال برای افزایش Contrast محدودیتی وجود دارد. اگر Contrast را بیش از حد افزایش دهید، رنگ های روشن و مایل به سفید و تمامی جزئیاتی که رنگ های روشنی دارند کاملا سفید می شوند. در نتیجه هر گونه جزئیات در اجسامی مانند ابرها پاک می شود بدون اینکه تصویر واقعا روشن تر شود. شما برای تنظیم کردن Contrast تصاویر تلویزیون، باید کنترل آن را تا زمانی بالا ببرید که جزئیات تصاویر کمرنگ بشوند. سپس Contrast را به اندازه ای کاهش دهید که جزئیات را مجددا مشاهده کنید. در این محدوده Contrast ایده آل خواهد بود.

در نظر داشته باشید که از آنجایی که همه محتوای تصویری در تلویزیون های OLED و LED مانند یکدیگر نیستند. ممکن است لازم باشد در حین تماشای برنامه ‌ها و فیلم‌ های دیگر، Contrast را مجددا تغییر دهید. اما اگر نمی خواهید با همه این موارد درگیر شوید، فقط تلویزیون خود را در حالت پیش فرض برای تنظیمات Movie یا Cinema بگذارید.

نکاتی که برای تنظیمات مربوط به Contrast باید در نظر بگیرید:

  • Contrast، کنترل تغییرات بخش های روشن و سفید رنگ تصاویر در تلویزیون را بر عهده دارد.
  • افزایش بیش از حد Contrast، منجر به حذف جزئیات در اجسام روشن تر تصاویر می شود.
  • کاهش بیش از حد Contrast، منجر به کم نور شدن و صاف شدن اجسام در تصاویر می شود.

 

برای درک تفاوت Contrast در مقادیر مختلف، به تصاویر زیر توجه نمایید:

کنتراست در این عکس زیاد است.


کنتراست زیاد در تلویزیون های OLED و LED
 
      دارای کنتراست مناسبی است.

                                                       کنتراست نرمال در تلویزیون
 
 
کنتراست در این عکس کم می باشد.
 
کنتراست پایین در تلویزیون های OLED و LEDی OLED و LED
 
تغییر در روشنایی تصاویر تلویزیون با Brightness

در تلویزیون های OLED و LED، کنترل Brightness، روشنایی نور تلویزیون را کنترل نمی کند بلکه، میزان “تاریکی” نقاط تیره و مشکی بخش های مختلف تصویر را تنظیم می کند. اگر درجه Brightness بیش از حد بالا برود، تاریکی ها و نقاط تیره در تصویر، روشن تر به نظر می رسند و تصاویری که پنهان بودند ظاهر می شوند. اگر Brightness کمتر از اندازه مناسب شود، همه جزئیات در تاریکی محو می شوند. برای تنظیم Brightness، کافی است که تنظیمات آن را به اندازه ای پایین بیاورید تا اینکه همه قسمت های تیره در تصویر به طور کامل سیاه بشوند. آنگاه از همان جا تنظیمات Brightness را افزایش بدهید تا جزئیات نقاط تاریک مجددا پدیدار شوند. شما باید به نحوی تعادل را در میزان سیاهی تصاویر ایجاد کنید که تصاویر بیش از حد تاریک یا روشن نشوند. همچنین به سیاهی اصلی تصاویر لطمه ای وارد نکند.

نکاتی که برای تنظیمات مربوط به Brightness باید در نظر بگیرید :

  • تنظیمات مربوط به Brightness، نقاط تیره و تاریک تصاویر را کنترل می کند.
  • اگر این تنظیمات بیش از اندازه شود، منجر به روشن شدن نقاط و گوشه های تیره تصاویر می شود.
  • اگر هم این تنظیمات کمتر از حد معمول بشود، تمام نقاط تیره تصاویر، در تاریکی مطلق فرو می رود.
 

برای درک تفاوت Brightness در مقادیر مختلف، به تصاویر زیر توجه نمایید :

میزان Brightness در این تصویر زیاد است.

روشنایی زیاد

 

درجه Brightness در این عکس متعادل است.

روشنایی متعادل

میزان Brightness در این تصویر کم است.

روشنایی کم

افزایش کیفیت تصاویر با تنظیمات Sharpness

تغییرات در این بخش منجر به تغییر در جزئیات تصاویر تلویزیون های OLED و LED می شود. افزایش جزئیات به این روش، به کمک برجسته تر کردن پستی بلندی های تصاویر صورت می گیرد. این موضوع هیچ تاثیری بر روی وضوح تصاویر نمی گذارد. تنظیمات Sharpness به ‌طور مصنوعی هر پستی بلندی را که در تصاویر می یابد، برجسته می‌کند. اگر این تنظیم بیش از اندازه باشد باعث آسیب زدن به جزئیات اصلی می شود و واقعیت دستخوش تغییر می شود.

بنابراین، برای داشتن تصاویری واقعی در تلویزیون های OLED و LED، باید Sharpness را پایین بیاورید. در برخی از این تلویزیون ها، بهترین مقدار تنظیم برای Sharpness روی صفر و در سایر تلویزیون ها، کمتر از ده درصد است. برای لذت بردن بیشتر از تصاویر تلویزیون خود، باید از ویدئو و تصاویر با کیفیت 4K و 8K استفاده کنید و تنظیمات Sharpness تلویزیون را در محدوده صفر تا ده درصد قرار دهید. در این حالت کیفیت فیلم و تصاویر به بالاترین میزان خود خواهد رسید.

نکاتی که برای تنظیمات مربوط به Sharpness باید در نظر بگیرید:

  • تنظیمات Sharpness پستی بلندی تصاویر را کنترل می کند اما تاثیری در افزایش کیفیت حقیقی تصاویر ندارد.
  • تغییرات زیاد در Sharpness، جزئیات تصویر را از واقعیت دور می کند.
  • بسته به مدل تلویزیون OLED و LED که استفاده می کنید، تنظیم Sharpness روی صفر درجه یا کمتر از ده درجه، باعث افزایش کیفیت تصاویر می شود و آن ها را به واقعیت نزیکتر می کند.

برای درک تفاوت Sharpness در مقادیر مختلف، به تصاویر زیر توجه نمایید:

شارپنس زیاد در در تلویزیون های OLED و LED

میزان Shapness در این عکس زیاد است.

شارپنس متعادل در تلویزیون

درجه Sharpness در این عکس مناسب است.

شارپنس کم در تلویزیون های OLED و LED

در این عکس میزان Sharpness کم است.

 

کنترل رنگ تصاویر با تنظیمات Color and Tint  

به طور کلی، کنترل رنگ ها در افزایش کیفیت و نمایش تصاویر، به خصوص در حالت Cinema یا Movie بدون اثر هستند. شما می‌توانید حالت های مختلف آن‌ها را آزمایش کنید، اما به ندرت پیش می‌آید که بیش از یک یا دو درجه تغییر در رنگ ها ایجاد شود. دلیل این موضوع آن است که تغیرات بیش از حد در این قسمت، تمام زیبایی و اصالت تصاویر را از بین می برد.

برای درک تفاوت Color and Tint در مقادیر مختلف، به تصاویر زیر توجه نمایید :

رنگ زیاد

Color and Tint در این عکس زیاد است.

رنگ متعادل

میزان Color and Tint  این عکس مناسب است.

رنگ کم

درجه Color and Tint کم است.

 

تنظیمات Color Temperature

تنظیمات این کنترل، یک مورد نسبتا مشکل ساز است زیرا مغز شما به دمای رنگ تصاویر تلویزیون عادت می کند. ایجاد هرگونه تغییراتی در این موارد باعث می شود تا مدتی فکر کنید یک جای کار اشکال دارد. اما بعد از مدتی شرایط تغییر کرده و شما به دمای رنگ جدید عادت می کنید. در واقع، این مورد اولین چیزی است که اگر به حالت نمایش Cinema یا Movie تغییر دهید، متوجه خواهید شد. چون در این حالات نمایش رنگ ها گرم تر و اندکی قرمز تر می شوند. در اکثر تلویزیون های OLED و LED، این رنگ ها واقعی ترین و حقیقی ترین حالت نمایش تصاویر است. از لحاظ علم ارگونومی، این موضوع نیز اثبات شده که نورها و رنگ هایی با درجه گرم تر برای راحتی و سلامتی چشم بهتر هستند.

نکاتی که برای تنظیمات مربوط به Color Temperature باید در نظر بگیرید :

  • تنظیمات این قسمت، گرم یا سرد بودن تصویر را کنترل می کند.
  • اگر تنظیمات این قسمت خیلی بالا باشد، تصویر خیلی قرمز خواهد شد.
  • اگر تنظیمات این قسمت خیلی پایین باشد، تصویر خیلی آبی خواهد شد.

برای درک تفاوت Color Temperature در مقادیر مختلف، به تصاویر زیر توجه نمایید :

تصویر با حرارت بالا در تلویزیون های OLED و LED

مقدار Color and Temperature زیاد است.

عکس با حرارت متعادل در تلویزیون

مقدار Color Temperature عکس مناسب است.

عکس سرد

میزان Color and Temperature کم است.

 

نتیجه گیری

کلیه تنظیمات نور و رنگ و همچنین حالات نمایش تصاویری که در طراحی تلویزیون های سری LED و OLED، تهیه و تنظیم شده اند، برای خلق تجربه هرچه بهتر ایجاد شده اند. اما این نکته را باید در نظر داشت که سلیقه و علایق افراد با یکدیگر متفاوت می باشد. به همین علت هر فرد ممکن است حالت نمایش تصاویر خاصی را بپسندد که سایر افراد علاقه چندانی نداشته باشد. بنابراین نمی توان به صورت قطعی اعلام کرد که بهترین تجربه تماشای تلویزیون، در چه حالت نمایش و یا رنگ و نوری میسر می شود، بلکه باید خود کاربران با توجه به علاقه و سلیقه خودشان و همچنین نوع محتوایی که استفاده می کنند، از این تنظیمات استفاده کنند تا به تجربه ای لذت بخش از تماشای تلویزیون دست پیدا کنند.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.